Björn Abelli |
Detta
är en lärobok i grundläggande programmering. Den fokuserar på att lära ut
det som är gemensamt för de flesta programmeringsspråk – de grundläggande
elementen och programkonstruktionerna och hur dessa relaterar till
varandra, oberoende av språket. Vilket språk programmet skrivs i måste
vara underordnat den uppgift programmet skall lösa. Boken går därför
igenom grunderna i strukturerad programmering och visar otaliga exempel i
såväl flödesdiagram, strukturdiagram, pseudokod som i källkod. I slutet av
boken finns kapitel som går igenom grunderna även i objektorienterad
programmering. Boken tonar ner inlärningen av ett specifikt programmeringsspråk, men i slutändan måste program ändå skrivas i något språk. Exemplen är skrivna i C# som har slagit igenom som ett praktiskt programmeringsspråk på mycket kort tid och redan börjat göra sitt intåg i högskolekurser i programmering. I första hand är boken avsedd för nybörjare i programmering på högskolenivå, som vill lära sig programmeringens grunder. |
För att köpa boken,
kontakta din bokhandlare eller beställ den direkt från
Studentlitteratur. ISBN: 91-44-03597-7 |
Förord Inledning Källkodsexempel och bokens notation Disposition
Del
1 Programmering och datorn
Vad är ett program, egentligen ? Datorns språk Assembler Högnivåspråk Kompilering Interpretering Bytekod och JIT-kompilering Länkning Mer om kompilering och interpretering Kategorier av högnivåspråk Programflöde och användarinteraktion Exempel från olika programmeringsspråk Att göra ett program i C# Utvecklingsprocesserna Databehandling och informationssystem Systemutvecklingsprocessen Programmeringsprocessen Det minsta systemet Problemlösning Vad är problem? Vad är problemlösning? Strukturerad problemlösning Strukturerad programmering
Del
2 Grundläggande element
Byggstenarna Först lite om C# Literaler och variabler Kommentarer i källkoden Konstanter Uttryck och operatorer Datatyper Vektorer Posttyper Fler operatorer Procedurer och funktioner Variablers synlighet och räckvidd Värde- och referenstyper Skräpsamling Några färdiga funktioner Datum Inmatning och utmatning (tangentbord och skärm System.Out och System.Error Escapesekvenser System.In Namnrymder Felsökning och felhantering Avlusning Kompileringsfel Logiska fel Spårutskrifter Undantagshantering (Exceptions) Jämförelser med några andra språk Datatyper Operatorer Vektorer Posttyper Procedurer och funktioner Datum Undantagshantering
Del
3 Strukturerad programmering
Gör ritningen innan du bygger huset Beskrivningar av algoritmen Flödesdiagram Jackson Structured Programming (JSP) Pseudokod Elementen i strukturerad programmering Sekvenser Selektioner Iterationer Fällor vid iterationer och selektioner Strukturerad programmeing utav metoder Några grundläggande standardalgoritmer Utökning av en vektor Minskning av en vektor Sortering Sökning Sorteringar och sökningar på annat än heltal Förena vektorer (merge) Länkade listor Binära sökträd Skrivning och läsning till och från datafiler Att skriva till en textfil Att läsa från en textfil Jämförelser med några andra språk Strukturerad programmering Filhantering
Del
4 Objektorientering
Objektorienterade utvecklingsprocesser Grundläggande principer Vad är objekt? Unified Modeling language (UML) Klasser och objekt Skapa och använda objekt Sekvensdiagram Operationer och metoder Instans- och klassmetoder Konstruktor och destruktor Arv Enkelt eller multipelt arv Abstrakta klasser Interface Samlingsklasser Istället för vektorer Mer om sorteringar Polymorfism Polymorfa variabler Dynamisk bindning Associationer Associationer, aggregat och komposition Kardinalitet och optionalitet Mer om associationer Räckvidd och synlighet Instans- och klassvariabler Inkapsling av attribut och metoder Grafiska användargränssnitt Grafiska objekt Händelsehanterare Knappar och rutor Kryssrutor (CheckBox) Alternativknappar (RadioButton och GroupBox) Popmeny (ComboBox) Massor av grafiska komponenter
Del
5 Bilagor, tabeller, mm
Ordlista Sökvägen till kompilatorn Nyckelorden i C# Operatorerna i C# Prioritetsordningen i C# Hur du förskönar din källkod Tips för att lära sig nya språk Sakregister |
För att kontakta mig för
synpunkter, kommentarer eller frågor kring boken eller denna webbsida,
finns en särskild epostadress: grundprog@abelli.se Disclaimer: The email-addresses found on this site belongs to swedish citizens, and accordingly swedish legislation on unsolicited commercial email (UCE, UBE) is valid. Hereby we inform all intended parties that sending UCE, UBE or other forms of SPAM to any addresses on or connected to this site is prohibited, and will be prosecuted, as well as reported to authorities and organizations to block your internet resources from the rest of the internet. |